Baudi sauli veselīgi!

Vai arī Tev šķiet, ka tieši vasarā dzīve uzņem īstos apgriezienus? Mēs vairāk laika pavadām ārpus telpām, dabā, baudām siltumu un sauli. Kā saņemt saules staru pozitīvo lādiņu un iedegumu, nenodarot pāri savai ādai? Kā sauļoties veselīgi un droši? Kādi saules aizsarglīdzekļi ir vispiemērotākie tieši Tev?

Laime un D vitamīns

Neskaitot ādas iedegumu, saule mūs priecē arī citos veidos. Saules gaisma uzlabo garastāvokli, jo, atrodoties UV staros, organismā izstrādājas “laimes hormoni” – endorfīns un enkefalīns –, kas sniedz pozitīvas emocijas un ir mums tik nepieciešami pēc garā, tumšā ziemas perioda.

Saulē varam uzņemt arī D vitamīnu. Taču pastāv maldīgs uzskats: jo vairāk sauļosimies bez aizsarglīdzekļiem, jo vairāk D vitamīna iegūsim. Patiesībā, lai uzņemtu D vitamīna ikdienas devu, pietiek ar 15-20 minūšu uzturēšanos saulē ar atklātu seju un plaukstām trīs reizes nedēļā. Ilgstoša sauļošanās tam nav nepieciešama, turklāt bez aizsarglīdzekļiem ir ļoti bīstama.

Baudot saules sniegtos labumus, noteikti parūpējies par ādas veselību, lietojot līdzekļus pret UV staru kaitīgo iedarbību.

Atrodi savu SPF

Iegādājoties saules aizsarglīdzekli, jāņem vērā aizsargfaktora indekss jeb SPF (Sun Protective Factor), kas jāizvēlas atbilstoši ādas fototipam. Jo gaišāka āda, jo spēcīgāki saules aizsarglīdzekļi jālieto. Tradicionāli tiek izdalīti seši ādas fototipi, no kuriem Latvijā visbiežāk sastopams otrais un trešais. Ja ir gaiša un pret sauli jutīga āda, vasarā atrodoties atklātā saulē, ieteicams lietot aizsarglīdzekļus ar augstu SPF – 30 līdz 50. Cilvēki ar tumšāku ādu, kas labi panes sauli, var lietot SPF 20.

Līdz Zemei nonāk divi UV staru veidi – UVA un UVB. SPF norāde garantē, ka līdzeklis pasargās no UVB stariem. Vai tas būs iedarbīgs arī pret UVA starojumu, jālasa konkrētā līdzekļa aprakstā.

Kurš ir Tavs fototips?

  1. Ķeltu fototips ar ļoti gaiša ādu, vasaras raibumiem, blondiem vai rudiem matiem, zaļām vai zilām acīm. Ieteicams SPF 50.
  2. Nordiskais vai āriešu fototips ar gaiša ādu, dažkārt ar vasaras raibumiem, blondiem, tumši blondiem vai brūniem matiem, zaļām vai zilām acīm. Ieteicams SPF 30-50.
  3. Tumšais Eiropas fototips ar mazliet tumšāku ādu, parasti bez vasaras raibumiem, ar brūniem matiem, brūnām vai pelēkām acīm. Ieteicams SPF 15-30.
  4. Vidusjūras reģiona fototips ar brūnu ādu, tumši brūniem vai melniem matiem, tumšām acīm. Ieteicams SPF 15-20.
  5. Indonēzijas – Vidusaustrumu fototips ar tumšu vai ļoti brūnu ādu, tumši brūniem vai melniem matiem, tumši brūnām vai gandrīz melnām acīm. Ieteicams SPF 5-10.
  6. Afroamerikāņu fototips ar ļoti tumšu ādu, melniem matiem, melni brūnām acīm. Ieteicams SPF 5.

Pielāgo līdzekli ādas tipam

Atceries, ka arī katram ģimenes loceklim āda var būt atšķirīga, tādēļ ne vienmēr viens līdzeklis derēs visai ģimenei. Saules aizsarglīdzekļu formas jeb konsistences izvēle ir gaumes jautājums, tomēr to ieteicams pielāgot ādas tipam. Sausai un normālai ādai piemērotāks būs krēms vai eļļa, bet taukainai, kombinētai vai problemātiskai ādai – fluīds, emulsija, aizsargājošs sauļošanās ūdens, gels vai krēms kas nesatur eļļu. Sejas un ķermeņa ādai vēlams lietot atsevišķus aizsarglīdzekļus.

Bērna ādas veselībai

Tā kā bērnu āda ir daudz plānāka, maigāka, jutīgāka nekā pieaugušajiem, UV starojums to var ļoti viegli bojāt. Līdz 7 gadu vecumam āda nespēj producēt melanīnu pietiekamā daudzumā, lai spētu sagatavoties iedegumam. Pētījumi liecina, ka bērna pasargāšana no saules un UV staru apdegumiem būtiski samazina ādas audzēju risku pieaugušā vecumā.

Līdz 12 mēnešiem bērniem vispār nevajadzētu uzturēties atklātos saules staros. Īpaša piesardzība attiecībā uz sauli bērniem jāievēro arī vēlāk, izmantojot aizsarglīdzekļus ar augstu SPF – 30 līdz 50. Bērniem jālieto speciāli viņiem paredzētie līdzekļi, nevis pieaugušo, jo āda ir atšķirīga.

Ne tikai pludmalē

Daudziem šķiet, ka līdzekļi pret UV starojumu ir aktuāli tikai pludmalē, kad speciāli atvēlam laiku, lai atpūstos saulē un tiktu pie iedeguma. Nē – arī tad, ka mēs nekoncentrējamies uz sauļošanos, saule turpina “koncentrēties” uz mums. Sportojot, darbojoties dārzā, makšķerējot, dodoties pārgājienā vai laivu braucienā, baudot pikniku parkā vai vienkārši ejot no darba uz mājām – UV stari mūs sasniedz visur, turklāt arī mākoņainā laikā. Tādēļ par aizsarglīdzekļiem jāpadomā vienmēr, kad vasaras laikā plānojam ilgstoši uzturēties ārā, it īpaši cilvēkiem, kuru ikdienas darbs saistīts ar atrašanos ārpus telpām.

Ievēro!

  • Saules aizsarglīdzekļus lieto regulāri, nevis tad, kad ādā jau notikušas kādas izmaiņas – apdegumi, UV staru izraisīta ādas novecošanās, krunciņas vai plankumi.
  • Līdzekli uzklāj 20-30 minūtes pirms sauļošanās, jo nepieciešams laiks, lai tas absorbētos ādā. Pretējā gadījumā pirmās 20 minūtes saulē pavadīsi bez aizsardzības.
  • Saules aizsarglīdzekli atkārtoti uzklāj ik pēc 2 stundām, kā arī pēc katras peldes. Kaut arī daudzi līdzekļi ir ūdensnoturīgi, to iedarbību var mazināt slaucīšanās dvielī. Arī svīšana samazina aizsarglīdzekļu intensitāti.
  • Izvairies no tiešiem saules stariem laikā no plkst. 11.00-15.00, kad UV stari ir visaktīvākie un ātri var radīt apdegumus.
  • Pirms sauļošanās neattauko ādu un nelieto smaržvielas – tas var izraisīt pigmenta plankumu veidošanos.
  • Īpašu piesardzību ievēro, ceļojot uz siltajām zemēm – valstīm, kas atrodas tuvāk ekvatoram. Tur UV starojuma intensitāte jeb indekss ir augstāks, tādēļ bez aizsarglīdzekļa atrasties saulē nevajadzētu.
  • Sauļojoties izmanto galvassegu – tas palīdzēs izvairīties ne vien no UV starojuma, bet arī no karstuma dūriena. Nēsā saulesbrilles ar UV staru filtru un dzer daudz ūdens.
  • Pēc sauļošanās lieto ādu nomierinošus, mitrinošus, atvēsinošus līdzekļus. Arī šie produkti pieejami dažādās formās: krēmi, želejas, losjoni un īpaši sejas ādai – atvēsinošas sejas maskas-loksnes.